Onderzoeksstrategie

ONDERZOEK 


Onderzoeksstrategie, meetinstrument & data analyse

Hier beschrijf je welke informatie je nodig hebt om tot een advies te kunnen komen. Hieruit blijkt dus ook direct de link met de managementvraag. Die moet je immers uiteindelijk met behulp van de informatie uit je onderzoek beantwoorden. 

Voortbordurend op het voorbeeld die wij al in het theoretisch kader hebben toegelicht, lijkt het hier van belang dat je de leveranciers die mede waste schade veroorzaken gaat interviewen... Maar wellicht is ook de mening van de organisatie A (management en medewerkers) van belang? Probeer dus na te denken over wie je wilt benaderen en (op basis van de managementvraag en het theoretisch kader) waarover je informatie wilt verkrijgen.

Onderbouwing van jouw keuzes 
Onderzoeksstrategie, meetinstrument & data analyse
Beschrijf de manier hoe je het onderzoek hebt aangepakt. Onderbouw jouw keuzes vanuit de onderzoeksliteratuur met betrekking tot de onderzoeksstrategie, waarnemingsmethode, meetinstrument, selectie van onderzoekseenheden en hoe je de resultaten hebt geanalyseerd. De keuzes zijn consistent aan je onderzoeksvragen (kennisvragen).

Onderzoeksmethode kwantitatief: 

Surveyonderzoek (digitaal, telefonisch of face- to- face enquêtes) 
Secundaire analyse (bestaande data analyseren, Big -Data, Meta - analyse) 
Monitor onderzoek (triangulatie) 

Data analyse 
Bij een kwantitatieve onderzoeksmethode kun je kiezen voor de diepgang van jouw analyses. Deze keuze is helemaal afhankelijk van het doel van jouw onderzoek. 

Onderzoeksmethode Kwalitatief: 
Observatieonderzoek (gestructureerd, ongestructureerd, participerende observatie) 
Interview (groepsinterview, diepte interview, gestructureerd interview) 
Casestudy (intensief/extensief en interpretatief)







Share by: