Welke methode is de juiste voor mijn onderzoek?
Bepaal welke informatie je nodig hebt om jouw beleidsvraag te kunnen beantwoorden.
Per geformuleerde onderzoeksvraag moet je nagaan wat een passende methode van dataverzameling is. De juiste en volledig sluitende oplossing bestaat niet, wel is het erg belangrijk dat je een sterke onderbouwing/verklaring geeft waarom je tot bepaalde keuzes bent gekomen. Beschrijf tevens hoe deze dataverzamelingsmethode in verhouding staat met de informatiebehoefte die je in de onderzoeksvragen hebt gedefinieerd.
Opdrachtgever
In het geval van een toegepast onderzoek heb je daarnaast ook te maken met de opdrachtgever en de mogelijkheden om binnen de context van de organisatie data te verzamelen. Denk hierbij aan: gestructureerde consument/verkoop/product-data. Is het mogelijk om op basis van deze beschikbare data een steekproef te bepalen? Het belangrijkste in deze fase van jouw onderzoek is om een basis te creëren die leidt tot een hoge betrouwbaarheid van jouw onderzoek. Dit leidt dus ook tot een objectief antwoord op de beleidsvraag van de organisatie.
Voorbeeld
Voortbordurend op het voorbeeld die wij al in het
theoretisch kader
onderwerp hebben toegelicht, lijkt het hier van belang dat je de leveranciers die mede ‘waste’ schade veroorzaken gaat interviewen. Maar wellicht is ook de mening van de organisatie A (management en medewerkers) van belang? Probeer dus na te denken over wie je wilt benaderen en (op basis van de managementvraag en het theoretisch kader) waarover je informatie wilt verkrijgen.
Onderzoeksstrategie, meetinstrument & data analyse
Beschrijf de manier hoe je het onderzoek hebt aangepakt. Onderbouw jouw keuzes vanuit de onderzoeksliteratuur met betrekking tot de
onderzoeksstrategie, waarnemingsmethode, meetinstrument, selectie van onderzoekseenheden en hoe je de resultaten hebt geanalyseerd. De keuzes zijn consistent aan je onderzoeksvragen (kennisvragen).
Onderzoeksmethode kwantitatief:
- Surveyonderzoek (digitaal, telefonisch of face-to-face enquêtes)
- Secundaire analyse (bestaande data analyseren, Big-Data, meta-analyse)
- Monitor onderzoek (triangulatie)
Onderzoeksmethode kwalitatief:
- Observatieonderzoek (gestructureerd, ongestructureerd, participerende observatie)
- Interview (groepsinterview, diepte interview, gestructureerd interview)
- Casestudy (intensief/extensief en interpretatief)
Meerdere methodes inzetten:
Als je meerdere methodes gebruikt in jouw onderzoek dan maak je gebruik van een methodetriangulatie, waarbij je verschillende onderzoeksmethodes gebruikt om één fenomeen te testen (Edmondson, 2007).
Volgens Olsen (2004) wordt er gesproken over een datatriangulatie als je meerdere onderzoekseenheden onderzoekt met verschillende steekproefmethodes op diverse tijdstippen.
Bij een theoretische triangulatie help je één bepaald onderwerp/vraagstuk vanuit verschillende theoretische uitgangspunten te beschrijven.
Olsen, W. (2004) Triangulation in Social Research: Qualitative and Quantitative Methods Can Pearce, P. (2005). Tourist Behaviour, Themes and Conceptual schemes. Clevedon: Channel View Publications. Really Be Mixed